Ariana Grande’nin yeni albümünden manzaralar

0 Posted by - 10 March 2019 - O OLDU BU OLDU

Kendini aşkı için feda eden pop star modeli ufaktan tarih oluyor. Yeni pop star, ilişkinin öncesini değil sonrasını anlatıyor; “E kavuştuk da noldu yani” tadındaki yeni albümü “thank u, next”te Ariana Grande’nin yaptığı gibi mesela

Pop dediğin şöyle olur böyle olur gibi kesin yargıladan kaçınmamız gerken bir dönemdeyiz. Bu ve bunun gibi hazır açıklamalar ve ezbere yargılar hep sallantıda bugün. Ariana Grande’nin yeni albümünü dinlerken ilk izlenimlerimden biri bu, çünkü burada dinlediğimiz eller havaya, neşeli mutlu, coşturucu bir albüm değil. Düğününüzde çalmazsınız bu albümü. Hayli “moody”, yer yer karamsar, hayatı olduğu gibi kabul eden, realist mesajları olan bir albüm bu. Duygusallıkları var, yok değil, ama “senin için ölürüm”ler seviyesinden uzak. İlişkilerden bahsediliyor ama ergen duygularıyla değil. Yetişkinlerin dilinden ve gözünden. Acı tatlı bir olgunluk.

Ariana Grande bugün kimilerine göre dünyanın bir numaralı pop yıldızı. Henüz 25 yaşında olduğundan olgunlaşmış, olgunluk dönemi albümü yapmış da diyemeyiz. Ama bir yeni döneme girmiş. Bu dönem, şu ara pek ortalıkta görünmeyen Rihanna’nın “Anti” albümüne benzer bir dönem. Güzel sesli cici kız olarak çıkıp, hazır pop müzik prodüktörleri ne diyorsa onu yapan “eğlendiren” cici kızlıktan sıyrıldığı bir dönem. Ariana Grande 2013’teki ilk albümünden beri Scott Braun ile çalışıyor. Braun müzik prodüktörü değil, ama albümlerin kime emanet edileceğine karar veriyor. Yani o sıra kim en gözde işleri yapıyorsa o isimler albüme katkı sağlıyor. Max Martin bunlardan biriydi uzun süre. İsveçli prodüktör ve ekibi hakkında bir yazı yazmıştım, bugünün popunu nasıl ele geçirdiklerine dair. Martin ile çalışmak demek dünya çağında hit yapma garantisi anlamına da geliyor.

Yeni albümde Martin yine mevcut ama ağırlık Tommy Brown’da gibi duruyor. Albüme adını veren R&B etkisindeki “Thank U Next”te onun parmağı var. Bu şarkı zaten hem ruh hem müzikalite açısından albümün genel çizgisini özetliyor. Grande hip hop ve klasik R&B etkilerini kullanırken daha minimal beat’ler kullanıyor. Mesela Max Martin’in “Bloodline”ı reggae etkisinde. Bir diğer Brown prodüksiyonu “Make Up” ya da “In My Head” gibi şarkılar hip hop / trap altyapıları üzerinde gelişmiş.

Şarkılar elbette ve klasik olarak ilişkilere odaklanıyor ancak ilişki öncesi kurlar değil, ilişki sonrası kişisel düşünceler ve değerlendirmeler var. “Şu an mutlu muyum bilmiyorum” gibi, biraz “E n’oldu yanlış şimdi” kafası. Albüm “Ghostin”, “Needy” gibi beat’siz gelişen, vokaller ve yaylılarla tamamlanan şarkılara sıkça yer veriyor. Bu klasik bir pop albümünde görülen bir şey değil. “Fake Smile”, Wendy Rene’nin “After Loughter (Comes Tears)” adlı 1964 tarihli soul şarkısından sample ile başlamış. Sözler ve şarkının tonu aynen devam ediyor. “Sahte gülüş” adlı bu şarkıda Grande, “Kahkahadan sonra gözyaşı gelir” diyen bir soul şarkısına gönderme yapmış. Albümün ruhunu da özetlemiş aslında. “Bad Idea” rock formlarına göz kırpan dinamiklere sahip.

 

Albüm müzikal ve anlamsal bütünlüğüyle ele alındığında başarılı, mesajını aktarabilen, nitelikli bir R&B / pop albümü. Grande’nin vokali güçlü. Benzeri sanatçıların çoklukla düştüğü tuzağa da düşmüyor üstelik. Büyük vokaller seslerini gerektiği şekilde kullanır. Kullanabilecekleri her şekilde değil. Çünkü albüm bir vokal yarışması değil. Grande de gerektiği gibi şarkı söylüyor ve işini ses şovuna dönüştürmüyor.

Ariana Grande başta Britanya’da, genel olarak sanatçı olmanın ötesinde farklı bir algıya da sahip. 2017’de çıktığı Dangerous Woman Tour kapsamında 22 Mayıs’ta Manchester Arena’da verdiği konsere giren bir intihar bombacısı pimi çektiğinde 23 kişi ölmüş, 500’den fazla insan yaralanmış ve 21 bin kapasiteli mekanda büyük bir panik yaşanmıştı. Topu topu iki yıl önce yaşanan bu büyük travma sonrasında Grande, bir ay sonra 23 Haziran’da aynı yerde ölen ver yaralananların yararına ücretsiz bir konser verdi. Bunu sembolik anlamı büyüktü. Yaklaşık 20 milyon pound toplandı ve kurbanların yakınlarına dağıtıldı. Bu hadise onu bir kahraman yapmış gibi duruyor. Londra’ya ilk geldiğimde gezdiğim bir evde duvarda dev gibi Ariana Grande posteri görünce bunun bir ergen tarafından asılmadığını anlamıştım. Emlakçı uzun uzun Ariana Grande övmüştü bana.

Grande sadece müziğiyle değil kişiliğiyle de kalpleri kazanmış bir sanatçı. Sadece büyük starlarda olan bir özellik.

(“thank u, next” – Ariana Grande, Republic)

Mehmet Tez, Milliyet

No comments

Leave a reply