“İnsanlar biraz bilinçlendiyse biz yediğimiz küfürlere razıyız!”

0 Posted by - 21 September 2009 - O OLDU BU OLDU

picture-17

Bülent Forta’yla yaptığım görüşme sonucunda bugünkü Milliyet’te çıkan yazım şöyle. MySpace ve Last FM’cilere de cevap hakkı doğuyor herhalde bu durumda…

MySpace ve Last FM’in mahkeme kararıyla kapatılmasının ardından dün
bütün gözler Müyap’a çevrildi. Çünkü yurtdışındaki yayınlara bile
yansıyan bu yasaklamanın ardında Müyap’ın olduğu haberleri geldi.
Sabah ilk iş tüm basını taradıktan sonra Müyap başkanı Bülent Forta’yı aradım.
Bir kere bu yasaklama kesin olarak Müyap’ın şikayeti üzerine yapılmış.
Youtube, MySpace ve Last FM ile bir süredir telif konusunda anlaşmaya
çalışan Müyap, Youtube ile anlaşmayı geçenlerde sağlamış. Her ne kadar Türkiye’den
biz girip izleyemesek de yabancı ülkelerden Türk kaynaklı telif hakkı
doğuran videoları izleyenler telifini ödüyor Müyap’a artık.
Last FM ve MySpace için ise anlaşmanın bir türlü sağlanamadığı söyledi Forta.
“Bu iki firmanın da Türkiye’de şubeleri açıldı. Burada yapılan işler telif hakkı doğuryor. Ancak yabancı firmalarla anlaşma yapmalarına rağmen Türk firmaları ciddiye almıyorlar, bize biraz üçüncü dünya ülkesi muamelesi yapıyorlar” diyor.
“İnternette yasak olmaz. Ama telif haklarını da ödemeliler. Bu şirketler burada para kazanıyor, bu işler üzerinden kazanç sağlıyor, telif ödemeliler.” bana yaptığı açıklama bu.
Peki ama buna kim itiraz edebilir ki? Telif ödenmeli tabii… Ama meselenin başka bir yüzü var. Onu da ben size söyleyeyim.
Myspace plak şirketlerinden kurtulmak isteyen, dinleyicisine doğrudan ulaşmak isteyen sanatçıları barındıran bir platform. Müyap ise firmaları ve yapımcıları temsil ediyor. Ve diyor ki Forta “Çoğu sanatçının şarkısını alıp oraya koymaya hakkı yok. Çünkü o şarkıda plak şirketinin de yapımcının da aranjörün de hakkı var ve onları biz temsil ediyoruz.”
Yani sanatçıyı korumuyor bu yasak, şirketleri koruyor biraz da. Ve sanatçılara rağmen bu yasak getiriliyor.
Firmalara bağlı olmadan çalışmak isteyen müzisyenleri kurşuna dizmek demek bu…
Merak ettiğim, Müyap üyeleri myspace’den neden kendi sanatçılarını çekmiyor. Büyük bir firma kendi sanatçısının MySpace’de sayfa açmasını engelleyemiyor diye tüm site yasaklanıyor gibi bir durum var ortada…
Forta’nın kendi de bir plak şirketi sahibi ve o da MySpace’dek sanatçıları inceleyerek firmasına sanatçı araştırması yaptığını ve yasağı istemediğini söylüyor ama neticede kapattıran da kendisi bu durumda.
Şimdi gelelim bundan sonra neler olacağına. Benim aldığım izlenim, bayramdan sonra bu siteler açılır. Çünkü şikayet geri çekilirse açılıyor ancak. Ve Forta yasaklara karşı, ama telifleri ama konusunda da kararlı. Amaçlarının dikkat çekmek olduğunu söylüyor. Basın bu konunun üzerine gider, kamuoyu ilgilenirse yasak kalkar anlaşma sağlanır. Bu sitelerin Türkiye temsilcilerinin de bu konuyla ilgilenmesi şart. Aksi takdirde kurunun yanında yaş da yanıyor, pek çok bağımsız müzisyen barındıran bir platform çöpe gidiyor.
“İnsanlar biraz bilinçlendiyse biz yediğimiz küfürlere razıyız” dedi Forta kapatırken.
Yasaklar kalksın, telifler ödensin… Ve kesin olan şey şu: Bu konu daha çok tartışılır…

16 Comments

  • umigshav 21 September 2009 - 13:41 Reply

    ahh ahh söylenecek çok şey var ama susmak en güzel eylem bazen

  • Sühan Gürer 21 September 2009 - 14:14 Reply

    Bilinçlendim. Çakralarım açıldı. Süper oldum. Eline sağlık eski devyolcu. Bize kapitalist bilinçlendirmeyi de aşıladın. Sen olmasan ne yapardık biz.

  • Onur Taner 21 September 2009 - 17:41 Reply

    MySpace sayesinde ünlü olmuş Yasemin Mori, Cenk Han Alkaya, Erdem Yener, Pin-up, Jetone ve türevi müzisyenler albüm çıkarmak dışında hiçbir şeye muhtaç olmadan bugünlere geldiler. O albümleri de indie plakçılarda çıkardılar!

  • wincih 22 September 2009 - 13:42 Reply

    En son anasında kalmıştım müyapın madem razı yediği küfürlere.

  • Cenk 22 September 2009 - 16:22 Reply

    Onur Taner Says:
    Eylül 21st, 2009 at 17:41
    MySpace sayesinde ünlü olmuş Yasemin Mori, Cenk Han Alkaya, Erdem Yener, Pin-up, Jetone ve türevi müzisyenler albüm çıkarmak dışında hiçbir şeye muhtaç olmadan bugünlere geldiler. O albümleri de indie plakçılarda çıkardılar!

    Yasemin Mori hariç hiçbirini tanımamamızda burdan geliyor heralde!

  • liquoredmind 22 September 2009 - 17:32 Reply

    Benim dinlenmemi engelleyen benim müziğimin önüne iki kuruş para için bariyerler koyan müyap senin değil sadece anan yedi ceddine de sövsem, suratına tükürsem nisan yağmuru sanırsın!!

  • kowalski 23 September 2009 - 16:25 Reply

    MySpace’in yasaklanması yerine ülkemizde iki elin parmaklarını geçmeyecek sayıdaki plak şirketinin yöneticileri ile yapılacak bir toplantıda plak şirketlerine bağlı sanatçıların MySpace sayfalarının firmaların PR departmanları tarafından offline hale getirilmesini biz buradan düşünüyoruz da koskoca MüYap mı düşünmüyor. Hadi canım yapmayın. Biz de inandık. Yasakçı ve tehditçi zihniyetle müzisyenin değil büyük şirketlerin hakları korunmaya çalışılıyor, bağımsız müzisyenlerin ifade hakkı ise kimsenin umurumda değil. Kusura bakmasınlar, tatmin edici değil söyledikleri.

  • mind police 23 September 2009 - 20:38 Reply

    Sanatçıların özgürlüğüün kısıtlayan ve Hak ettiklerinden fazlasını kazanan bu şirketler eninde sonunda bu görkemli kazançlarını ve statülerini kaybedecek. Zaten bu çırpınışları da bugün gösteriyor. bilinçleniyoruz elbette ancak onların istediği yönde değil, artık özgürlük onların kontrol edemeyeceği boyutlara taşınıyor. Geçmiş olsun 🙂

  • gri!!!! 23 September 2009 - 20:41 Reply

    isinize gelemedi demi insanlarin siz olmadanda biseyleri basarmaya baslamalari..gecin hadi telif melif..cakal surusu la.uklar..

  • ErsinAkyuz.Com » Blog Archive » last.fm ve myspace in kapatılması, mü-yap, değişim 24 September 2009 - 00:28 Reply

    […] Kaynak: http://hafifmuzik.org/?p=3079 […]

  • sarp 24 September 2009 - 01:47 Reply

    10 senedir iki eliyle bi $eyi dogrultamayan mallar sürüsü gaza gelip “lan dur bi site de biz kapattiralim ahunagoym” mottosuyla mental masturbasyon yapiyo. olan her zamanki gibi bize oluyo.

  • tellibaba 24 September 2009 - 22:22 Reply

    Orjinal Last.fm ve Myspace kapatılırken, kendi projeleri olan “çakma last fm, çakma myspace” sitelerini açma girişimleri, tıpkı tt-net’in çakma youtube’u gibi,

    diyor ki bize açık açık,
    bilinçlendik bebeğim,

    rant elde edemediğiniz her yere çamur attığınız konusunda
    bir hayli bilinçlendik.

    Sevsinler.

  • Sühan Gürer 25 September 2009 - 00:41 Reply